Eventyrrejsen med Hurtigruten

Starten på det hele

På siden her vil vi fortælle lidt om den smukke rejse vi havde i Maj måned 2012 Et stort ønske om at komme med på sådan en tur, blev pludselig til virkelighed for os.

 Hurtigruten er en gammel fragt og passagerrute, som startede i 1893, dens opgave er at forsyne de små øsamfund, og byer der lå hele vejen op langs den Norske Vestkyst med proviant, da der dengang ikke var adgang til dem uden fra søsiden, så det var en meget vigtig del for de små samfund og have forbindelse på denne måde.

Ruten blev startet i 1893 af kaptajn Richard With, og det første skib hed DS Vesteraalen, som sejlede fra Trondheim til Hammerfest, i 1898 bliver ruten udvidet sydpå, og kom til at omfatte Bergen med 3 ugentlige afgange, i 1908 udvides ruten Nordpå, så den nu går helt til Kirkenes ved den Russiske grænse, en strækning på 2464 km.

 I 1936 har Hurtigruten 14 skibe, og nu har den 1 daglig afgang fra Bergen i syd, og til Kirkenes i Nord.

 I årene 1940/1945, under anden verdenskrig, bliver flere af skibene brugt som transportskibe for den Norske regering, og 9 ud af 15 skibe gik tabt.

På turen fra Bergen til Kirkenes anløber hvert skib 34 havne, og ligeledes fra Kirkenes til Bergen, hver af de 34 byer/havne har besøg af et nordgående, og et sydgående skib hver dag.

Vi har valgt at tage med på en hel rundrejse, der starter i Bergen, og slutter i Bergen, hvor vi så vender i Kirkenes, skibene sejler med en fart på 15 knob, ca. 28 km./tim. og hele rundturen tager 12 dage.

Vi købte rejsen her  -   http://www.norskrejsebureau.dk/Default.aspx?pageid=15226

Dag 1 - Bergen

Afgang fra Bergen d. 13. Maj kl. 20,00, vi skal sejle med MS Polarlys, efter et meget grundigt sikkerhedsmøde, går vi om bord på skibet, et virkelig fint og veldholdt skib, vejret var ikke så godt, det regnede en hel del, og vinden var opfriskende, og når senere på natten op på 19 m./sek.

Efter vi har spist aftensmad, er vi til et møde mere, der omhandler hvordan turen vil foregå, og vi får hilst på Kaptajnen og de øvrige officerer.

 

Dag 2 - Måløy - Geiranger - Molde

Dagens højdepunkt var da vi sejlede ind i den 16 km. lange Geirangerfjord, en flot tur selv om vejret var overskyet med finregn af og til, om eftermiddagen begyndte det at klare op, og til aften, da vi kom tilbage til Ålesund, var det helt fint vejr.

Dag 3 - Trondheim- Rørvik

Vejret er blevet fint, med masser af sol og blå himmel, Kl. 08,15 kommer vi til Trondheim, og sejler igen kl. 12,00, så der havde vi tid til at gå en tur i byen og se lidt på den.

I Trondheimfjorden, lige uden for byen, ligger Munkholmen, der i middelalderen var kloster, men i 1700 tallet, blev der bygget en fæstning på holmen, der aldrig fik nogen betydning, d. 9. April 1940, da tyske krigskibe besatte byen, var der hverken kanoner eller granater på holmen, i dag bliver den brugt til fritidsformål.

Da vejret var blevet så fint mente kaptejnen, at vi skulle sejle en tur gennem det smukke stokksund, så om eftermiddagen kl. 16,15 sejler vi ind i stokksundet, hvor vi sejler helt tæt på land, mellem øer og holme, det var en oplevelse at se hvordan de får det store skib ind og ud mellem alle øerne, det var en utrolig smuk tur. 

 

Dag 4 - Polarsirklen - Stamsund

Vejret er stadig meget fint, kl. 07,35 sejlede vi over Polarsirklen, og ankom til Bodø kl. 12,30, hvor vi går en tur ud og ser på byen, vi sejlede igen kl. 15,00, og kl. 15,50 var vi på åbent hav, med kurs mod Lofoten.

I Bodø kom der en Saxofonist om bord, han stod på dækket og spillede det meste af aftenen, det lød rigtig godt, kl. 19,00 når vi Stamsund på Lofoten, hvorefter vi var inde i Svolvær, inden vi sejlede ind i  det 26 km. lange og smukke Raftsundet, vejret er blevet meget fint, vandet er helt blankt, og bjergene med sne på toppen, spejlede sig i vandet.

Kl. 23,30 sejlede vi ind i den meget smalle Trollfjord ( 70 m. bred ) det var en stor oplevelse, der så vi rigtige levende trolde, med langt tjavset hår og hale, de stod på klipperne og skreg efter os, de forsøgte at jage os ud af deres fjord.

Det viste sig senere, at det var vores egne piger fra skibet, klædt ud som trolde, der med redningsbåd, var blevet sejlet ud i Trollfjorden, og sat af på klipperne for at overraske os når vi kom sejlende ind i fjorden, og jeg skal love for at det lykkedes for dem.

Dag 5 - Harstad - Skjervøy

Dagen i dag er d. 17 Maj, ( Norges Nationaldag ) det er en stor dag i Norge. Kl. 06,45, da vi lægger til kaj i Harstad, bliver vi mødt med musik på kajen, det var Harstad musikkorps og garde som spillede for os, efter nogen tid kom de ombord på skibet og fik morgenmad, hvorefter de fortsatte med at spille for os ude på dækket, vi sejlede igen kl. 08,00.

Medens vi sad og spiste morgenmad, blev der også sunget, men denne gang var det fødselsdagssang for vores kaptajn, Roar Winther, en stor del af besætningen kom pludselig ind og begyndte at synge for kaptajnen, der sad og spiste morgenmad sammen med os.

Musikkorps på kajen gentog sig i alle de byer vi anløb den dag, i de byer hvor vi lå et stykke tid, var der mulighed for at deltage i optog gennem byen, med musikkorps/garde forrest, det var meget festligt.

På vej til Tromsø, skulle vi døbes, ( Ingen tvang )  vi var jo dagen før sejlet over Polarsirklen, dåben foregik ude på dæk 7, hvor der var god plads, der fik vi besøg af Kong Neptun, havenes Konge, Neptun og kaptajnen, samt nogle hjælpere skulle nu døbe dem som havde lyst, og det var der mange der havde, det foregik på den måde, at man gik frem til en bænk, knælede ned foran Neptun, hvorefter han tog en stor øsefuld koldt vand med isklumper og hældte ned af ryggen på den der skulle døbes, hvis ikke isklumperne kunne komme rigtig ned af ryggen, var der altid en hjælper til at løfte lidt op i kraven så der var plads.

Da vi ankommer til Tromsø kl. 14,30, bliver vi også mødt med musik på kajen, da vi lå i Tromsø i 4 timer, var der rig mulighed for at se hvordan det Norske folk fejre deres Nationaldag, det er en meget stor festdag for dem, mange går klædt i deres smukke nationaldragter, og der er hejst flag mange steder. Medens vi ligger i Tromsø er der åbent skib, det vil sige at folk fra land kan komme om bord og se skibet, det var der rigtig mange der benyttede sig af.

Dag - 6 - Havøysund - Mehamn

Kl. 05,15 ankom vi til Hammerfest, vejret var overskyet, men tørvejr, kl. 11,00 sejlede vi ind i Magerøysundet, på vej til Honningsvåg, i Honningsvåg lå vi fra kl. 11,45 til 15,15, der skal vi med på en bustur til Nordkap, i bussen fortalte guiden en masse om øen Magerøya hvorpå  Nordkap ligger, han fortalte bla. at de havde da en badestrand på øen, den var godt nok ikke ret stor, ca. 150 x 15 m. men der var sand på bredden, og vandet var meget koldt, han havde kun været i vandet der en gang, og der gik han ud i vandet som dreng, og kom op igen som pige, så det skulle han ikke mere. På Nordkap var vejret, som det så tit er der, regn,tåget, og blæst, men vi fik da været der for 7. gang.

Om eftermiddagen var vi til Torske-tungeskæring ude på dækket, det var en pressentation af hvordan man skære tungen ud af hovedet på torsken, så kan man spørge, hvad bruger man tungen til ? Men tro mig, den spiser man, og har altid gjort det, hvis ikke børnene havde noget at lave når fiskerne kom i havn, blev de sat til at skære tunger ud af torskene de havde fanget, så var der mad til aften.

Den aften vor vores aftensmad en stor bufe, hvor der var meget godt fra havet højt i Nord, jeg nævner bare lidt af det, Kongekrapper, Blåmuslinger, Tigerrejer, Hummer, Laks, rå Rødfisk, og så selvfølgelig Torsketunger, hvis jeg må vælge mellem Torsketunger og Kongekrapper, bliver det helt sikkert Torsketungerne jeg vælger, de smager rigtig godt, jeg spiste 4 af dem, og det tror jeg der var mange der gjorde.

Sidst på eftermiddagen klarede vejret op, til aften var det fint solskin, så vi fik set Midnatssolen over Barentshavet, det var meget flot.

I løbet af aftenen anløb vi både Mehamn og Berlevåg, to små byer som ligger helt ud til det åbne hav, hvis ikke vejret er ok. sejler Hurtigruten ikke ind i de to havne, det er for farligt, da der er meget store bølger i dårligt vejr.

Dag - 7 - Vadsø - Kirkenes - Berlevåg

Kl. 09,45 ankom vi til Kirkenes, Hurtigrutens endestation i Nord, vejret var ikke for godt, så vi blev ombord, selv om vi lå der 3 timer. Når man er i Kirkenes, er man kun få km. fra den russiske grænse. 11 km. Syd for Kirkenes er en kæmpe stor jernmine, " Bjørnevatn" her har man udvundet jernmalm i ca. 90 år, minen er nu et såkaldt, dagbrud, det vil sige, at den er åben, uden minegange, kun et kæmpe - kæmpe hul i jorden hvor man henter malmen op fra. I en tunnel i mineområdet, søgte over 2500 mennesker tilflugt under krigen i 1944, da Kirkenes blev brandt ned af tyskerne, der var på tilbagetog fra Rusland. 10 børn blev født inde i tunnelen.

Kl. 12,45 sejlede vi fra Kirkenes, det er klaret op, og solen var kommet frem, nu er vi på sydgående rute, og på vej mod Vardø, Norges Østligste punkt, Vardø ligger Østligere end St. Petersburg og Istanbul. I Vardø ligger Vardøhus fæstningen, en gammel fæstning fra 1738, hvor den blev bygget som værn mod Øst, den har aldrig været brugt i krig, bortset fra nogle få skud mod Tyske fly i 1940 har fæstningen kun skudt en dag hvert år, d. 21. Januar, og det er når hele solen viser sig over horisonten efter en mørk vinter, den dag er en stor festdag i Vardø, og alle skolebørn har fri.

Da vi sejlede ud fra havnen i Vardø, sejlede vi lige ud i Barentshavet, åbent hav lige til Nordpolen, og vinden var taget meget til, ( 24 m./sek ) en lille storm, så der var godt nok buler på vandet, men selv om der var store bølger, følte vi det ikke slemt, skibet bevægede sig meget fint i søen, og Aase blev ikke engang søsyg, så det var rigtig fint, blæsevejret varede i ca. 1 1/2 døgn, på grund af vejret, anløb vi ikke havnen i Berlevåg, da den ligger lige ud til det åbne hav, to gange er molen ud til havet blevet slået i stykker, og store dele af fiskerflåden blev ødelagt, i 1973 fik man bygget en ny mole, den er bygget af store tetrapoder - 4 armede, 15 tons tunge betongklodsen filtret ind i hverandre, således at vandet kan trænge igennem uden at skade molen, den nye mole har vist at den kan holde til bølger der er over 10 meter høje.

 

Dag - 8 - Havøysund - Skjervøy

Det blæser stadig meget da vi kl. 05,45 ankommer til Honningsvåg, medens vi ligger i havnen, benytter jeg mig af at skibet ikke gynger, og går i bad, for det er ikke nemt at holde sig på ret køl under bruseren når det rigtig gynger.

Kl. 15,40 ankommer vi til Øksfjord, det er blevet helt fint vejr igen, efter afgang sejler vi ud på Lopphavet, et åbent havstykke på vej til Tromsø.

I Tromsø skal vi med til midnats-konsert i kirken, " Ishavskatedralen ", vi ankommer til Tromsø kl. 23,45, og bliver med bus kørt til kirken, konserten var korsang, ca. 30 personer, det var virkelig skønt at høre, jeg vil tro at der har været ca. 200 personer fra skibet til konserten, der varede en god timestid, da vi kom ombord på skibet igen, skulle vi lige nyde en kop the medens vi lagde fra kaj, da vi forlod Tromsø blev det snevejr, og meget sent inden vi kom til køjs.

 

Dag - 9 - Harstad - Trollfjorden - Lofoten - Stamsund

Efter morgenmaden sejlede vi gennem " Risøyrenna " en gravet rande til Hurtigruten. kl. 14,15 ankom vi til Stokmarknes ( Hurtigrutens fødested ) her ligger hurtigrute museet, hvor man kan komme ombord på et af de gamle skibe, " MS Finnmarken " det benyttede vi os af, det var sjovt at se det gamle skib, MS Finnmarken har et søsterskib " MS Lofoten " som sejler endnu, det er også er bygget i 1956, på vores tur mødte vi den gamle dame " MS Lofoten " to gange.

Kl. 17,00 sejlede vi ind i Trollfjorden, denne gang var der ingen trolde, men en del Havørne, som vi nød synet af.

Kl. 18,30 ankom vi til Svolvær, hvor vi var i land for at se " Magic Ice " et frysehus hvor der opbevares iskunst fra ishotellet, om foråret når ishotellet smelter, bliver en det af udsmykningen fra hotellet transporteret til frysehuset hvor den bliver opbevaret, så man kan nyde synet af den resten af året, der var mange smukke ting at se på, alle lavet af is.

Kl. 20,00 sejlede vi fra Svolvær, vi forlader nu Lofoten, ud på det åbne hav, med kurs mod Bodø.

 

Dag - 10 - Polarsirklen - Rørvik

Det er blevet rigtig fint vejr, med sol hele tiden, vi kom til Bodø kl. 02,00 i nat, så det så vi ikke meget til denne gang.

Efter morgenmaden, kl. 09,20 sejlede vi over Polarsirklen, denne gang var vi Sydgående, og Kong Neptun kom ikke op fra havet, men han havde sendt en hilsen til os, når vi nu forlod hans rige, var vi nød til at få nogle vitaminer, ellers kunne vi ikke klare at komme sydpå igen, jeg skal love for vi fik vitaminer, det foregik ude på dækket, hvor vi var blevet døbt da vi sejlede mod Nord, Hovmesteren og nogle hjælpere sørgede for uddeling af vitaminerne, det var en stor skefuld levertran ( Møllers Tran ) skeen vi havde fået det på, fik vi lov at beholde som minde, men vi fik også en lille skarp til at skylle efter med, jeg tror kun der var ganske få der ikke ville have vitaminer.

Om eftermiddagen sejlede vi forbi fjeldkæden, De Syv Søstre, det var meget flot at se ude fra havet, der var sne på toppene, og himlen var helt blå, når man køre forbi dem inde på land, lægger man ikke mærke til dem, da man er for tæt på.

Kl. 17,15 fik vi at vide af kaptajnen, at han vil lave en lille afstikker fra ruten, og sejle helt ind bagved " Torghatten " et fjeld med et stort hul hele vejen gennem fjeldet, han mente vi skulle om bagved, så vi kunne se igennem hullet, det var utrolig flot at se, vi har været på Torghatten to gange før, gået igennem hullet, og rundt om fjeldet, det var sjovt at prøve, men ligeså kønt var det, da vi så det ude fra havet.

Det smukke vejr fortsætter, så det blev noget sent inden vi kom til køjs.

Dag - 11 - Trondheim - Kristiansund

Solen skinnede fra en skyfri himmel, da vi kl. 06,30 ankon til Trondheim, da vi sad og spiste morgenmad, kom 5 personer ombord for at synge for os medens vi spiste, jeg skal love for at de sang, det var super underholdning.

Vi sad meget af dagen på dækket og nød udsigten, og det fine vejr, på et tidspunkt sejlede vi forbi Norges Metanolfabrik, Tjelbergodden, her bliver lavet omkring 900.000 tons Metanol om året, eller 13 % af hele Europas forbrug.

 

Dag - 12 - Måløy - Bergen - ( Sidste dag )

Atter en meget fin dag med sol, og det er blevet meget varmere. vi kom til Måløy kl. 05,15, og efter vi havde spist morgenmad, og pakket vores ting fra kahytten i kufferten, var vi hele tiden på dækket for at se den smukke kyst glide stille og rolig forbi. Kl. ca. 11 sejlede vi gennem Steinsundet der ligger udenfor indsejlingen til Norges længste fjord, Sognefjorden, der er over 200 km. ind til den inderste arm af fjorden, og på det dybeste sted er der 1.308 meter ned til bunden. Klimaet i, og omkring Sognefjorden, er meget mildt på grund af Golfstrømmen der fører varmere vand ind i fjorden, om vinteren er fjorden stort set isfri hele tiden.

Kl. 14,30 ankom vi til Bergen, vores Eventyr-rejse med Hurtigruten er slut, vi bliver nu kørt med bus til Bergen lufthavnen, hvorfra vi skal flyve hjem til Kastrup.

På turen har vi sejlet 5.150 km. og besøgt 68 havne.

Vi har hermed forsøgt at fortælle lidt af det vi oplevede på turen, selvom vores forventninger til turen var store, blev vi den ene gang efter den anden overrasket af den smukke kystlinie vi sejlede forbi, og på den måde det hele var tilrettelagt på, vi har forsøgt at finde et eller andet der kunne være gjordt bedre, men det er ikke lykkedes for os.           

Det er en tur vi varmt kan anbefale.

 

Hej!
Prøv at lave din egen hjemmeside ligesom mig! Det er nemt, og du kan prøve det gratis
ANNONCE